AIMP wart koaksjanego przetwornika elekto-akustycznego

Wszelkie pytania i sugestie dotyczące AIMP'a.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 434
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

AIMP wart koaksjanego przetwornika elekto-akustycznego

Post autor: BienSoundPC »

Polski APS Coax ma norweski przetwornik koaksjany

Obrazek

Ten norweski przetwornik współosiowy montowany jest w bardzo stabilnej obudowie, a za jego wysterowanie odpowiadają wbudowane wzmacniacze, pracujące w klasie AB, gdzie nie występuje deficyt z amperami dla ich precyzyjnego oraz wydajnego zasilania.

Obrazek

Zaletą głośnika współosiowego jest, że dźwięk w całości trafia do słuchacza w tym samym czasie.

Obrazek

W tradycyjnym rozwiązaniu dźwięk generowany z poszczególnych przetworników elektro-akustycznych nie trafia równomiernie. Nazywane jest to przesunięciem fazowym. Producenci tradycyjnych głośników już wiele lat temu znależli "swoje lekarstwo" na to. Sygnał z elementu wysokotonowego zostaje stosownie opóźniony. Określa się to, że zwrotnica ma korekcję charakterystyki fazowej. Problem nie jest jednak tak prosty, bo podzielony dźwięk odbija się przecież nie tylko od jednej powierzchni i występuje wiele różnych opóźnień. Skala tego zostaje jednak znacznie ograniczona, gdy zwrotnica ma korekcję. Opóźnienia zostają skrócone, co redukuje zakres zniekształceń odtwarzanej muzyki.

Dobre rozwiązanie współosiowe SAES zapewnia wysoką wiarygodność odtwarzania muzyki.
Obrazek
SEAS zaprojektował i wyprodukował swoje pierwsze przetworniki współosiowe ponad 20 lat temu, a polski APS ma kilka modeli monitorów studyjnych, które zyskały w świecie imponujące oceny w testach branżowych czasopism dla realizatorów dźwięku w studiach. Coax jest jedyną współosiową konstrukcją APS i wybrali przedwornik od SEAS, bo pozowla im zaoferować monitor studyjny wolny od wad powodowanych przez basrefelex.
ObrazekObrazek
Ostatnio zmieniony 09 sie 2022, 10:08 przez BienSoundPC, łącznie zmieniany 11 razy.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 434
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

APS z Polski nie tylko na potrzeby nagrywania w studio

Post autor: BienSoundPC »

Audio Pro Solution produkuje kilka modeli monitorów studyjnych, które zyskały w świecie imponujące oceny w testach branżowych czasopism dla realizatorów dźwięku.

Obrazek

APS GERMANO ACOUSTICS AEON 2 to owocny efekt bliskiej współpracy APS ze studiem nagraniowym Germano z Nowego Yorku, o czym podają: https://www.aps-company.com/pl/aeon2/
Monitory te łączą w sobie całe nasze doświadczenie i wiedzę na temat dźwięku. Zaprojektowaliśmy je z największą troską o każdy detal i z myślą o stworzeniu doskonałego narzędzia dla profesjonalistów. Monitory AEON 2 to perfekcyjnie dopracowane charakterystyki amplitudowa i fazowa, wysokiej klasy przetworniki, doskonałe wzmacniacze o minimalnych zniekształceniach i dużej mocy.
Obrazek

APS - Trinity w polskojęzycznym czasopismie High Fidelity zaowocowały intrygującym wstępem o pojawieniu się produktu przeznaczonego na rynek profesjonalny w magazynie skierowanym do entuzjastów dobrego brzmienia, co z TEJ stronie „szyby” prowokuje do pytań.https://highfidelity.pl/@main-1971&lang=

Obrazek

Coax w ofercie Audio Pro Solution jest w atrakcyjnej cenie

Mają solidnie wykonaną obudowę typu zamkniętego. Niewielkie rozmiary oraz grube ścianki obudowy powodują, że głośniki oraz elektronika zostały zamontowane w niezwykle sztywnej konstrukcji. Krawędzie obudowy zostały zaokrąglone w celu redukcji odbić i poprawy jakości uzyskiwanego brzmienia. Wewnętrzna ścianka obudowy, całkowicie oddzielająca moduł elektroniczny od komory głośników, stanowi jednocześnie znaczące wzmocnienie całej konstrukcji, eliminując nadmierne drgania ścian bocznych obudowy monitora.

Zaprojektowane zostały do pracy w polu bliskim i dzięki zastosowaniu głośnika koaksjalnego uzyskano punktowe źródło dźwięku, którego charakterystyki kierunkowe nie zmieniają się wraz ze zmianą odległości. Taka konstrukcja czyni z niego doskonałe narzędzie do kontrolowania stereofonii, budowania planów przestrzennych i pozycjonowania źródeł pozornych.

Szczególną ich zaletą jest obudowa zamknięta, bo zapewnia lepszą charakterystykę impulsową do powszechnie używanych w ofertach z głośnikami rozwiązań typu "bass reflex". https://www.hifi.pl/slownik/obudowa-zamknieta.php

Oczywisty wydaje się tytuł angielskojęzycznej recenzji w Sound on Sound "Can Polish speaker makers APS tempt you with their new point-source Coax monitor?"https://www.soundonsound.com/reviews/aps-coax

Obrazek

Z AIMP są referencją dla testów przy biurku


Na zdjęciu powyżej para APS Coax została rozmieszczona na potrzeby fotografowania. W praktyce lepiej je postawić szerzej i wyżej. Ciekawą możliwością jest ortoakustycznie ich ustawienie, by bardziej aktywniej współpracowały z akustyką pomieszczenia. Ta koncepcja sprawdziła się w konstrukcjach głośników Carlsson https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... Ew6uRh4Yfv

Obrazek

Unikalną konstrukcją ortoakustyczną są szwedzkie OA 51, które mają również bardzo stabilną obudowę. Nie mają jednak elementu współosiowego, co częściowo udało się mechanicznie skompensować z bardzo precyzyjnym rozmieszczeniem dwóch elementów. Ich potencjał ogranicza dodatkowo bassreflex, co powoduje, że konieczne są ich charakterystyczne "ekrany" tłumiące. https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... n-oa-51-2/
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 434
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

APS Coax i BienSound PC Reference w sopockiej kawiarence

Post autor: BienSoundPC »

Coax testowany z PC w kawiarence z bardzo przyjazną akustyką.

Obrazek

Ściany w sopockiej Cafe Zaścianek są betonowe, ale wiszą na nich obrazy. W kawiarence przeważają również meble z miękkim obiciem. Powierzchnia jest dość spora, ale są odnogi do mniejszych pomieszczeń, które mają podobny wystrój.

Chodziło tu o zapewnienie dobrej jakości dźwięku dla muzyki, która miała być w tle, a jednocześnie dla aktywnie słuchających. Para Coax perfekcyjnie sobie z tym poradziła. Było to możliwe, bo głośnik wiernie odtwarzał muzykę. Nie było typowego dudnienia bassrefleksu, a wbudowane wzmacniacze mocy nie zostały przesterowane.

Najlepszą recenzję dali wchodzący goście, którzy podświadomie szukali wzrokiem artystów, chociaż ten lokal nie ma warunków na koncert dla grupy muzyków.

Odtwarzane były cyfrowe nagrania audycji Siesta, które zapisane zostały na dysk BienSound PC Reference z optymalnym skonfigurowaniem dla dźwięku stereofonicznego, a nie wielokanałowego. Testy były w ramach poniedziałkowych spotkań dla wiernych fanów niedzielnej audycji. Z tej okazji zostały również wcześniej i później przetestowane inne głośniki z aktywnymi zwrotnicami i wbudowanymi wzmcaniaczami mocy. https://musiccenter.pl/aktywne-zwrotnice/

Obrazek

Siesta była audycją radiową, którą emitowano od 2001 roku w programie III Polskiego Radia w każdą niedzielę od 15:00 do 17:00. Poświęcona była głównie muzyce z okolic world music, jazzu (w tym m.in. smooth jazz, swing, cool jazz), soulu oraz tradycyjnego popu. Obecnie w tym samym terminie nadawana jest w Radiu Nowy Świat, jako Pora Siesty i prowadzącym jest nadal Marcin Kydryński. https://pl.wikipedia.org/wiki/Marcin_Kydry%C5%84ski

Obrazek

Stabilny bar w kawiarni możne "odbijać muzykę na lokal".

Chodzi o rozwiązanie pokrewne z ortoakustycznym i w tym Coax świetnie sie sprawdziły. Spowodowało to, że teraz w kawiarence używany jest bardzo prosty zestaw audio, którego głośniki skierowane są na okap nad barem. Koszt tej modyfikacji był niewielki i w stosunku do tego poprawa jakości odwtarzania muzyki dla gości jest imponująca.

Obrazek

Kształt baru może dać skojarzenie z legendarną koncepcją, którą Amerykanie wykorzystali w latach 50 dla ekskluzywnego głośnika mono JBL Paragon, a póżniej zmienili na wersję stereofonicznę. Był to najprawdopodobniej pierwszy na świecie soundbar, a także najdroższy. Na tej pozycji lidera z pewnością długo pozostanie. Jeszcze w pierwotnej wersji mono był również na swój sposób bardzo zaawansowanym rozwiązaniem współosiowym.https://audio-database.com/JBL/speaker/d44000wxa-e.html
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 434
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

AIMP i Coax dla bliskiego pola w kawiarence widokowej przy Molo

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

W niedzielne popołudnia fani audycji Siesta mogli posłuchać jej w kawiarence z bajecznym widokiem na Zatokę Gdańską. Odtwarzana była z laptopa, który miał zainstalowany AIMP i był podłączony do bardzo prostego zestawu audio. Internetowy strumień odtwarzany w AIMP z nadpróbkowaniem 192 Khz/ 32 bity, co zapewniało lepszą jakość od transmisji FM I DAB+.

Obrazek

Był także test ze współosiowym APS

Nie chodziło jednak o tradycyjne nagłośnienie tego całkiem sporego lokalu. Chodziło o poprawę jakości odtwarzania muzyki dla bardziej zainteresowanych, by przy jednym ze stołów mogli usłyszeć więcej detali, a pozostałym nie przeszkadzało dudnienie z głośników, co jest dość typowe w takich lokalach, które mają wyjatkowo nieprzyjazną akustykę. Odtwarzana muzyka miała przy okazji zapewnić dyskterne i miłe dla ucha tło w całym lokalu.

Coax zapewnił rewelacyjną poprawę

Konstrukcja obudowy pozwaliła bezproblemowo ustawić głośnik w etażerce z otwartymi półkami, gdzie był także laptop. Podłączenie kablami było przez to bardzo proste. Głośnik bez otworu bassrefleks nie jest także wrażliwy na bliskość ścian i ścianek oraz nie "tłoczy powierza" w twarz blisko siedzących słuchaczy. Skorzystanie tu z oferty pod nazwą Active Coaxial Near-Field Monitor był absolutnie trafione. Chodziło jednak o drobną "przysługę" dla małego grona fanów audycji, więc w tym przypadku z niezwykle atrakcyjną kawiarenką widokową, taka inwestycja nie miała racji bytu.

Obrazek

Takie rozwiązanie idalnie pasuje np w Sopotece, gdzie zainwestowano w tradycyjny zestaw PA
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 434
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Atrakcyjna cenowo oferta koaksjalna z USA

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

2 modele w amerykańskiej ofercie współosiowej na rynek muzyczny

Mniejszy FX50 za 149 USD https://fluidaudio.com/product/fx50/
Większy FX8 za 249 USD https://fluidaudio.com/product/fx80/

Są to produkty amerykańskiej firmy Fluid Audio, którą założył Kevin Zuccaro, mający długoletnie doświadczenie w branży. Wcześniej pracował u legendarnych producentów. W 1990 roku rozpoczynał w JBL i następnie pracował w Cerwin-Vega, a później w M-Audio. Teraz poleca własne produkty:
Piękno naszego współosiowego systemu polega na tym, że uzyskujesz lepsze wyrównanie fazowe pomiędzy głośnikiem niskotonowym, a głośnikiem wysokotonowym ... i bardziej naturalny dźwięk, nawet przy niskim poziomie głośności.
Obrazek

Są to aktywne monitory odsłuchowe z bassrefleks.
W temacie tego rozwiązania polskojęzyczny słownik hi-fi podaje: https://www.hifi.pl/slownik/bassreflex.php
Obudowa bass-reflex w użyteczny sposób wykorzystuje promieniowanie tylnej strony membrany głośnika. Dzięki temu bass-reflex pozwala poszerzyć od strony niskich częstotliwości pasmo przenoszenia i zwiększyć efektywność w zakresie niskich tonów w porównaniu z obudową zamkniętą. Ważną zaletą obudowy bass-reflex jest prostota jej wykonania i niewielki koszt zastosowania tego rozwiązania. W porównaniu z obudową zamkniętą (dla tego samego głośnika) obudowa bass-reflex ma zwykle większą objętość i dodatkowo musi mieć zainstalowany tunel. Bass-reflex ma też kilka wad. W porównaniu z obudową zamkniętą obudowy tego typu mają gorszą odpowiedź impulsową i trudniej je zaprojektować. Poza pasmem, w którym otwór obudowy bass-reflex spełnia swoją funkcję roboczą jego wpływ na pracę zestawu głośnikowego jest generalnie negatywny. Otwór bass-reflex powoduje szkodliwe zwiększenie wychyleń membrany poniżej zakresu roboczego i pasożytnicze rezonanse akustyczne powyżej zakresu roboczego. Oprócz tego na krawędziach tunelu mogą powstać szumy turbulencyjne.
Wzmacniacze pracują w klasie D, o czym słownik podaje m. in: https://www.hifi.pl/slownik/klasa-d.php
Cechą wyrożniającą wzmacniacze klasy D jest wysoka sprawność - tracą one bardzo mało energii w postaci ciepła. Spotykane są wzmacniacze klasy D, które przy pracy z mocami zbliżonymi do swojej mocy maksymalnej osiągają sprawność powyżej 90%. Wysoka sprawność pozwala na zmniejszenie systemu chłodzenia i w ogóle na miniaturyzację wzmacniaczy pracujących w klasie D.

Wzmacniacze pracujące w klasie D mają szereg specyficznych cech i związanych z nimi problemów konstrukcyjnych. Chodzi tu między innymi o pasożytnicze zjawiska występujące w trakcie przełącznia, interferencje elektromagnetyczne, czy wpływ filtrów wyjściowych na pracę wzmacniacza.
Obrazek

CX7 to bardziej ekskluzywny model z rozwiązaniem koaksjalnym i wbudowanymi wzmacniaczami w klasie AB, ale nie jest już produkowany i w związku z tym pojawił się w niezwykle atrakcyjnej cenie w Polsce.
CX7 to współosiowy systemem Hi-Fi stworzony z wykorzystaniem wstęgowego głośnika wysokotonowego AMT najnowszej generacji. Głośniki wysokotonowe z przetwornikiem Air Motion Transformer ciszą się bardzo dobrą opinią w branży audio ze względu na przejrzysty dźwięk, szybki atak i wysoką wydajność. Zaprojektowana przez dr Oskara Heila, pofałdowana membrana AMT zapewnia niezwykle szybką reakcję i bardzo dobry, szczegółowy dźwięk.

Zamontowanie głośnika wysokotonowego pośrodku głośnika nisko tonowego dostarcza wszystkie korzyści wynikające z konstrukcji współosiowej. Wszystkie częstotliwości (bas i środek z woofera oraz tony wysokie z tweetera) są emitowane w przestrzeń z tego samego punktu. To zapewnia spójniejszą charakterystykę poza osią, czyli znacznie większy, optymalny obszar odsłuchowy, tzw. sweet spot, co w połączeniu z 7-calowym głośnikiem nisko tonowym o wysokiej mocy dostarcza nam bardzo potężny monitor o pełnej częstotliwości i pięknym, szczegółowym, naturalnym brzmieniu.

Specjalnie zaprojektowany wzmacniacz, dostępny w CX7 dostarcza moc 140 W i oferuje dwie opcje ustawień EQ: przełącznik Tweeter Trim i Acoustic Space, aby móc dopasować się do warunków akustycznych i pomieszczenia. Wzmacniacz ma również obszerny radiator i funkcję automatycznego wyłączania w trybie gotowości. Nowe monitory CX7 oferują komfort i dostarczają wspaniałych wrażeń HiFi. Jednak świetnie sprawdzają się również w zastosowaniach studyjnych, gdzie pożądana jest klarowność, dokładność i transparentność brzmieniowa.

Specyfikacja:
- pasmo przenoszenia: 42 Hz – 27 kHz (+/-3dB);
- częstotliwość zwrotnicy: 3.5 kHz;
- moc wzmacniacza dla woofera [niskie częstotliwości]: 90 W;
- moc wzmacniacza dla tweetera [wysokie częstotliwości]: 50 W;
- odstęp sygnału od szumu: > 100 dB [typowo A-ważone];
- polaryzacja: dodatnie wejście + powoduje jedno przesunięcie LF;
- impedancja wejściowe: 20 k ohm symetrycznie, 10 k ohm niesymetrycznie;
- czułość wejściowa: 85 mV szumu różowego na wejściu daje 95 dBA SPL na wyjściu w odległości 1 m przy kontrolerze głośności w ustawieniu maksymalnym [Max SPL 106 dB];
- zasilanie: 220V – 230V 50 Hz lub 110V – 120V - 60 Hz;
- zabezpieczenia: prądowe, od przegrzania, na włączniku, ekranowanie elektromagnetyczne, filtr subtonowy, zewnętrzny bezpiecznik;
- obudowa: MDF laminowany winylem;
- wymiary [jeden monitor]: 308 mm [W] x 219 mm [S] x 264 mm [G];
- waga [jeden monitor]: 8.1 kg.
Referencyjnie dla praktyki Kevina Zuccaro:

Obrazek
1928 James Bullough Lansing, młody inżynier elektryk z firmy Bell Telephone Laboratories, został wybrany do zaprojektowania pierwszego na świecie systemu dźwięku dla pierwszego na świecie filmu z dźwiękiem – The Jazz Singer, którego pokaz odbył się w Warners Theater w Hollywood. Dzisiaj około 80% kin na świecie, które uzyskały certyfikat THX, stosuje głośniki JBL. Dźwięk JBL można usłyszeć w 75% kin zbudowanych w ciągu ostatnich 20 lat.https://www.jbl.com.pl/jbl.html
ObrazekObrazek
Cerwin-Vega was founded as Vega Associates (with later name changes to Vega Laboratories and then Cerwin-Vega) by aerospace engineer Eugene J. "Gene" Czerwinski (1927–2010) in 1954, and became noted for producing an 18" speaker capable of producing 130 dB in SPL at 30 Hz, an astonishing level during its time. Another breakthrough product, the world's first solid-state amplifier, was released in 1957. In addition to these innovations, the company became well known for supplying speakers for electric musical instrument companies such as Fender, as well as for movie theaters all through the 1970s. https://en.wikipedia.org/wiki/Cerwin-Vega
Obrazek
M-Audio was founded in the late 1990s by Tim Ryan, an engineer and graduate of the California Institute of Technology who had co-designed the Con Brio Advanced Digital Synthesizer and helped develop MIDI software for Commodore and Apple computers, including two of the best-selling MIDI software titles at that time, Studio One and Studio Two. After founding the company as Music Soft and changing the name to Midiman due to Yamaha Corporation already owning the rights to the Music Soft name, Ryan began the company with hardware solutions designed to solve the challenges of connecting MIDI, audio, and computer equipment together for the purposes of music production. https://en.wikipedia.org/wiki/M-Audio
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 434
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Amerykanie stworzyli pierwszy koaksjalny przetwornik elektro-akustyczny

Post autor: BienSoundPC »

Altec Lansing Duplex 601 był pierwszym głośnikiem współosiowym

Zaprezentowany został w 1943 roku, a po roku zaoferowano model 604 z magnesami AlNiCo https://en.wikipedia.org/wiki/Alnico

Obrazek
Since the 1943 introduction of the Altec Lansing Duplex 601 coaxial driver, recording studio monitors have often been coaxial loudspeaker designs. In 1945 the improved Altec 604 was introduced, and it soon became the recording industry standard studio monitor in the U.S. First shown in 1947 in England, the Tannoy Dual Concentric design assumed the same role across Europe from the 1950s onward.https://bahasa.wiki/nn/Coaxial_speakers
DUPLEX to handlowa nazwa głośników współosiowych Altec Lansing

Obrazek
DUPLEX was the trade name given by Altec Lansing to its line of coaxial loudspeakers, beginning with the first model 601 in 1943. However, the name was most commonly associated with the subsequent model 604 which was a seminal loudspeaker that became a milestone in loudspeaker development. Well over a dozen different models carried the Duplex name over a near 50-year period. The vast majority consisted of a high frequency (HF) compression driver mounted to the back of a large diameter (12–15 in) paper cone low frequency (LF) driver. However, there were also a few models with small diameter LF cones and direct radiator tweeters. https://en.wikipedia.org/wiki/Altec_Lansing_Duplex
Obrazek

Altec Lansing, Inc. to amerykańska firma założona w 1927 roku. Marka działa aktualnie w międzynarodowych strukturach biznesowych. Oferowane są z nią głośniki i powiązana elektronika audio dla zastosowań profesjonalnych, domowych, motoryzacyjnych i multimedialnych.https://en.wikipedia.org/wiki/Altec_Lansing

Zaangażowanyie się Altec podczas II wojny światowej w rozwój sprzętu do wykrywania okrętów podwodnych dało im dostep do nowego rodzaju trwałego materiału magnetycznego AlNiCo.
When the 601 was first designed, there were no commercially available permanent magnets that could cost effectively provide the same level of magnetic energy as a field coil. During WWII, Altec was involved in developing submarine detection equipment for the Marine Airborne Detection program. It was through this that they were introduced to a new type of permanent magnetic material; Alnico V. This was much stronger than any other permanent magnet at the time. In 1944, they used this technology to create a permanent magnet version of the 601 the which became the famous 604.
Obrazek

AlNiCo, jak jego nazwa wskazuje, jest stopem (Al - glin + Ni - nikiel + Co - kobalt). To ferromagnetyk z wysoką koercją (odpornością na rozmagnesowanie). Zapewnia większą odporność mechaniczną od stosowanych teraz w droższych głośnikach magnesów neodymowych https://pl.wikipedia.org/wiki/Magnes_neodymowy
Rozwój stopów alnico rozpoczął się w Japonii, w 1931, kiedy T. Mishima odkrył, że stop żelaza, niklu i aluminium ma koercję 400 erstedów (Oe; 32 kA/m), dwukrotnie więcej niż najmocniejsze magnesy stalowe w tamtych czasach. Przed opracowaniem magnesów zawierających pierwiastki ziem rzadkich (np. magnesy neodymowe) były one najmocniejszymi spośród istniejących typów magnesów.

Podstawowe zastosowania magnesów alnico to: przyrządy pomiarowe, urządzenia kontrolne, wiele typów przetworników i czujników, motory i prądnice oraz wiele innych urządzeń, dla których wymagane jest pole magnetyczne stabilne w funkcji temperatury, a przestrzeń konstrukcyjna jest dostatecznie duża, aby pomieścić magnes. https://magnesy.pl/magnesy-alnico
Obrazek

Altec miał istotne znaczenie dla rozwoju założniej w 1946 firmy James B. Lansing Sound Inc. (później nazwę skrócono do JBL).

Nieprzypadkowo w angielskojęyzcznej Wikipedii historia JBL połączona jest z Altec. https://en.wikipedia.org/wiki/JBL

Legendarny przetwornik niskotonowy z magensami AlNiCo stał się w 1950 roku podstawą całej technologii JBL. Hartsfield, znany jako „głośnik marzeń” wyznaczył w 1995 roku nowy standard jakości odtwarzania muzyki w domu i był wytwarzany w Japonii jeszcze do połowy lat 80. http://www.audioheritage.org/html/profi ... sfield.htm

Monitory odsłuchowe JBL z magnesami AlNiCo były w połowie lat 70 numer jeden w studiach nagrań na całym świecie. Teraz wg informacji marketingowej producenta ich monitory stosowane są w ponad 70% studiów świata. https://www.jbl.com.pl/jbl.html

Obrazek

Na bazie prac w Alec z AlNIcO i konstrukcjami tubowymi pojawił się w 1958 roku JBL Paragon. W pierwotnej wersji mono i jako ewolucja z tradycyjnego rozmieszczenia przetworników w Hartsfield, stał się bardzo zaawansowanym rozwiązaniem współosiowym.

Obrazek

Zmodyfikowany później do wersji stero stał się pierwszym na świecie soundbarem, o czym nikt wówczas jeszcze nie widział. Był także najdroższy na rynku RTV i na ta tej pozycji lidera wśród markowych antyków audio z pewnością długo jeszcze pozostanie.https://audio-database.com/JBL/speaker/d44000wxa-e.html
Głośnik tubowy skonstruowany jest w ten sposób, że emitowany przez niego dźwięk promieniowany jest na zewnątrz przez rozszerzającą się w sposób regularny tubę. Kształt samej tuby, konstrukcja membrany, konstrukcja układu magnetycznego mogą być silnie zróżnicowane. W porównaniu z konwencjonalnymi głośnikami promieniującymi bezpośrednio do otoczenia, głośniki tubowe wyróżniają się wyższą sprawnością oraz węższą, dokładniej kontrolowaną charakterystyką kierunkow. https://www.hifi.pl/slownik/glosnik-tubowy.php
Myśli techniczna Altec nadal się sprawadzi, by odtwarzać muzkę dla większego grona osób.

Obrazek

Na zdjęciu powyżej syn krawca z Warszawy i genialny król swingu, czyli Benny Goodman wiedział dużo o muzyce i doceniał jej stereofoniczny zapis, ale nie brał chyba pod uwagę postawienia 2 takich głośników w pionie, by stosownie rozstawione odtwarzały samodzielnie prawy i lewy kanał. Ich tubową konstrukcję współosiową można na dodatek zmodyfikować z aktywnym filtrami i odpoowiednimi wzmacniaczami, a całość optymalnie skalibrować z pomocą technologii cyfrowych.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 434
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Awangardowe konstrukcje koaksjalne Genelec z Finlandii

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Genelec ma ofertę na profesjonalny rynek i konstrukcje współosiowe z zaawansowaną technologią.
Obrazek
Ich bardzo zaawansowana produkcja odbywa się w całości na miejscu, gdzie zachowują wyjątkową staranność o każdy szczegół. Używają wyszukanych materiałów i najnowszą technologię. W obudowach stosują np. precyzyjnie wyprofilowane elementy z aluminium, a nie toporną sklejkę, co zapewnia stabilniejszą konstrukcję i przy okazji redukuje także jej ciężar. Szczególnie imponujące są ich aktywne monitory studyjne w wersji SAM i polski przedstawiciel podaje m.in:https://marki.konsbud-audio.pl/genelec/oferta
Coraz więcej osób poszukuje systemów audio, które zapewnią idealną reprodukcję dźwięku w trudnych warunkach akustycznych. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, firma Genelec opracowała technologię SAM™ (Smart Active Monitor). Opatentowane przez firmę Genelec oprogramowanie GLM™ (Genelec Loudspeaker Manager) służy do kontroli nowatorskiego algorytmu Genelec AutoCal™, który pozwala na pełną automatyzację pomiarów, analizy i kalibracji monitorów.
Obrazek

Ta finska oferta jest niezwykle szeroka i bardzo łatwo jest się w niej zagubić. Sprawy nie ułatwiają zrealizowane przez lata najróżniejsze rozwiązania do zabudowy. Na zdjęciu powyżej widać rozwiązanie, w którym zredukowana masa obudowy była mniej interesująca dla odbiorcy. Dostępne u dystrybutorów detalicznych na całym świecei produkty Genelec są również przedstawiane wyjątkowo wybiórczo. Producent stworzył ostatnio w swojej witrynie internetowej marketingowy podział, by wyraźniej pokazać ofertę dla studia, domu, czy instalacji w miejscach publicznych, ale jest to chyba w piewszej kolejności posortowanie istniejących zasobów magazynowych. https://www.genelec.com/

Obrazek

W ofercie Genalec istotne są m. in. aktywne zwrotnice. Polski sklep muzycznych próbuje na bazie informacji producenta wyjaśnić ten temat w tekście pt Aktywna zwrotnica pracująca na niskich poziomach sygnału, gdzie podane jest m.in.:https://musiccenter.pl/aktywne-zwrotnice/
Aktywne zwrotnice występują zarówno w wersji cyfrowej, jak i analogowej. Cyfrowe zwrotnice aktywne Genelec obejmują dodatkowe przetwarzanie sygnału, takie jak ochrona przetwornika, delay i korekcja. Analogowe filtry aktywnej zwrotnicy Genelec zawierają elementy elektroniczne, które pracują na niskich poziomach sygnału, odpowiednich dla wejść wzmacniacza mocy. Jest to kontrast w stosunku do zwrotnic pasywnych, które pracują przy wysokich poziomach sygnału na wyjściach wzmacniacza, mając do czynienia z wysokimi natężeniami prądu i w niektórych przypadkach wysokimi napięciami.
Obrazek
Proste wyjaśnienie różnicy pomiędzy aktywną i pasywną zwrotnicą analogową znaleźć można nawet w Wikipedii https://pl.wikipedia.org/wiki/Zwrotnica ... 5%9Bnikowa

Obrazek

Trudniej jest o tak konkretne informacje w temacie rozwiązań cyfrowych i wyjaśnieniem tego może być np: https://www.minidsp.com/applications/di ... ver-basics
Until recently, most active crossovers were implemented with analog circuitry, typically using op-amps to realize specific types of circuit topologies. Switches or plugin-modules select different crossover frequencies. This type of active crossover is limited by the fact that each filter has to be realized with a physical circuit. For example, making the crossover slope steeper would require additional analog circuitry - not easy once a unit is in the field.

With modern DSP (digital signal processing) technology, active crossovers can be implemented entirely with digital computation. This means that the audio processing can be changed much more easily, without any hardware changes. The amount of audio processing is limited only by the DSP power available. Digital crossovers also support direct digital input from a digital source, such as a computer. The following diagram shows a typical system configuration, where volume control can be done digitally either in the source or in the crossover itself. (Note that digital crossovers still support analog input as in the diagram above.)
Podobne wyjaśnia angielskojęzyczna Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_crossover#Digital
Active crossovers can be implemented digitally using a digital signal processor or other microprocessor. They either use digital approximations to traditional analog circuits, known as IIR filters (Bessel, Butterworth, Linkwitz-Riley etc.), or they use Finite Impulse Response (FIR) filters. IIR filters have many similarities with analog filters and are relatively undemanding of CPU resources; FIR filters on the other hand usually have a higher order and therefore require more resources for similar characteristics. They can be designed and built so that they have a linear phase response, which is thought desirable by many involved in sound reproduction. There are drawbacks though—in order to achieve linear phase response, a longer delay time is incurred than would be necessary with an IIR or minimum phase FIR filters. IIR filters, which are by nature recursive, have the drawback that, if not carefully designed, they may enter limit cycles, resulting in non-linear distortion.
W swojej ofercie Finowie dają możliwość cyfrowego połączenie głośników wg standardu XLR AES/EBU: https://www.hifi.pl/slownik/aesebu.php
Sygnał w tym standardzie jest przesyłany jednym kablem symetrycznym (zrównoważonym) zaopatrzonym we wtyk XLR 3-stykowy. Transmisja odbywa się szeregowo, sygnał zawiera informacje lewego i prawego kanału, zakodowane z rozdzielczością do 24 bitów.
Ten cyfrowy strumień można sprawie przetworzyć w procesorach DSP

Obrazek

Genelec Loudspeaker Manager
jest klasycznym oprogramowaniem dla systemu wbudowanego, a sterowanie może być z Windows i Mac. Funkcje są zautomatyzowane i ograniczone wyłącznie do konkretnego produktu. Nie jest do tego potrzebna specjalistyczna wiedza, a efekty kalibracji pozwalają w najbardziej prosty sposób zrozumieć temat skonfigurowania głośników, by zapewnić optymalną jakość odtwarzania muzyki. Można indywidualnie skonfigurować nawet 30 głośników.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 434
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Awangardowa konstrukcja koaksjalna RTV brytyjskiego KEF

Post autor: BienSoundPC »

Flagowe KEF LS50 Wireless II oferowane są na rynku RTV

Obrazek

Te aktywne głośniki Hi-Fi nie są tanie, ale o ich jakości świadczą angielskojęzyczne recenzje z jednoznaczną klasyfikacją Obrazek https://eisa.eu/awards/kef-ls50-wireless-ii/Obrazek https://www.whathifi.com/reviews/kef-ls50-wireless-ii

Pozytywną opinię mają także w niemieckim czasopiśmie Audio

ObrazekObrazek https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... CGCiLAeRNK

11 500 zł to spora inwestycja dla tradycyjnego odtwarzania muzyki, wiec dla wielu zaskakująca musi być opinia w polskiej porównywarce cen: https://www.ceneo.pl/97475938#tab=reviews
Świetna jakość dźwięku, ergonomia i stosunek ceny do tego co się za nią otrzymuje. Jeśli ktoś szuka bezproblemowej, bardzo wysokiej jakości dźwięku ze źródła strumieniowanego cyfrowo w rozdzielczości hi-res, do tego w rozsądnych pieniądzach, w kompaktowym rozmiarze, bez plątaniny kabli i bez konieczności żmudnego szukania "optymalnie zestawionego systemu", to ten sprzęt niszczy konkurencję. Z pozoru niewielkie monitorki kryją w sobie niesamowitą moc i możliwości. Wszystkie pozytywne opinie w necie i 5 gwiazdek oraz tytuł 2020 'PRODUCT OF THE YEAR' od What Hi-Fi? w pełni zasłużone. Sprzęt warty każdej wydanej złotówki.
Mają rozwiązania, które wytyczają nowe standardy, a te już w niedalekiej przyszłości znajdą szersze zastosowanie.

Obrazek

O tej brytyjskiej ofercie podane jest w polskojęzycznej recenzji w czasopiśmie fachowym m.in :https://audio.com.pl/testy/stereo/kolum ... ireless-ii
... zamiana na sygnały analogowe następuje dopiero pomiędzy zwrotnicą a wzmacniaczami, w niezależnych DAC-ach. Z kolei cyfrową zwrotnicę poprzedza equalizacja, a tę – cyfrowy przedwzmacniacz.
To jednak nie te rozwiązanie z DAC generuje aż tak wysoką cenę KEF LS50 Wireless II.

Obrazek
Wpływ na cenę flagowch KEF mają niezwykle różnorodne możliwości podłączeń, co bywa ogromnym atutem dla korzystających wyłącznie z ofert RTV, gdzie rozwiązania na bazie systemów wbudowanych powodują, że podłączenie ich jest dość nieprzewidywalne.

Z PC wierne odtwarzanie muzyki zapewni połączenie wi-fi.

Ograniczenie do wi-fi to szansa na bardziej rentowne LS50 Wireless, co w handlu detalicznym może znaczyć ok 2-3 tys. taniej za parę.

Obrazek
KEF LS50 connected to PC? to pytanie, które pojawiło się już przy poprzedniej wersji tych aktywnych głośników hi-fi na angielskojęzycznym forum dla entuzjastów wiernego odtwarzania muzyki https://audiophilestyle.com/forums/topi ... ted-to-pc/

ObrazekObrazek
Turecki PC-Audiophile zaprezentował również obszernie KEF LS50 Wireless II na facebook z recenzją na swojej stronie internetowej https://www.pc-audiophile.com/tag/kef-ls50-wireless-2/

KEF ma obecnie wiodącą pozycję na niszowym nadal rynku z konstrukcjami współosiowymi,

Oferują je od lat z zastrzerzoną marką Uni-Q. https://www.hifi.pl/slownik/uni-q.php
Obrazek
W LS50 Wireless II zastosowano 13 cm przetwornik z technologią absorpcji materiałów (MAT), która redukuje 99% fal dźwiękowych dochodzących z tyłu przetwornika, zapewniając czysty i naturalny dźwięk.
Specyfikacja produktowa
Przetworniki Układ głośników Uni-Q HF: 25 mm (1 cal) wentylowana aluminiowa kopułka z technologią absorpcji Matematerial
LF / MF 130 mm (5,25 cala) stop magnezu / aluminium
Wi-Fi Sieć Dual-band 2,4 GHz / 5 GHz
Zakres częstotliwości* 40 Hz – 47 kHz
Zasięg Bluetooth & pamieć *zależne od ustawień EQ 10 m / 8 urządzeń
Moc wyjściowa wzmacniacza LF: 280 W HF: 100 W (na głośnik)
Częstotliwość próbkowania*
Optical do 96kHz/24bit
Coaxial do 192kHz/24bit
HDMI do 192kHz/24bit
*zależy od rozdzielczości źródła

Wireless: wszystkie źródła ponownie próbkowane do 96kHz/24bit PCM
Wired: wszystkie źródła ponownie próbkowane do 192kHz/24bit PCM
Obrazek
Za połowę ceny można kupić KEF LSX https://www.kef.pl/p472,kef-lsx.html

Obrazek

Wyglądają nawet podobne, ale jest to bardziej ekonomiczna koncepcja, by wysterować współosiowe przetworniki Uni-Q

Obrazek
Nie bez znaczenia dla jakości dźwięku poza samym Uni-Q pozostają możliwości układu wzmacniaczy, przy czym w środku znajdziemy aż cztery wzmacniacze (klasa D), po jednym na każdy przetwornik (2 x 30W + 2 x 70W). Całość uzbrojona w szereg technologii i patentów ułatwiających nam komunikację z różnymi serwisami i standardami przesyłu muzyki. Mamy więc (certyfikowane) DLNA umozliwiające nam w prosty sposób dostęp do własnych zasobów muzyki poprzez Wi-Fi, jest też oczywiste Bluetooth 4.2 aptX , a także strumieniowanie bezpośrednio z serwisów Tidal i Spotify. Wszyscy "jabłkowi" użytkownicy produktów Apple ucieszą się ze wsparcia technologii AirPlay 2, możliwe jest także korzystanie z Apple Music.https://www.audiostereo.pl/magazyn/rece ... kcji-r922/
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 434
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Brytyjska oferta koaksjana istnieje od 1947 roku

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Brytyjczycy wcześnie wystartowali z elementami współosiowymi.

Kojarzono to często z powszechnie rozpoznawalnym "brzmieniem BBC" i marką Tannoy, która w brytyjskiej wersji języka angielskiego stała sie okresśleniem dla PA (nagłośnienia)
The term sound reinforcement system generally means a PA system used specifically for live music or other performances. In Britain any PA system is sometimes colloquially referred to as a Tannoy, after the company of that name, now owned by TC Electronic Group, which supplied many of the PA systems used previously in Britain.https://en.wikipedia.org/wiki/Public_address_system
Obrazek
Tannoy Ltd is a British manufacturer of loudspeakers and public address (PA) systems. The company was founded by Guy Fountain in London, England, as Tulsemere Manufacturing Company in 1926 https://en.wikipedia.org/wiki/Tannoy
Obrazek
Inauguracja Dual Concentric miała miejsce w 1947 roku i od tego czasu jest to jedno z najbardziej charakterystycznych rozwiązań technicznych firmy Tannoy, stosowane zarówno w modelach na rynek profesjonalny jak i w modelach na rynek domowy.https://www.hifi.pl/slownik/dual-concentric.php
Obrazek
Na obrazku widzimy ERROR jako różnicę źródła dźwięków. W starszych konstrukcjach głośnik wysokotonowy umieszczano za magnesem głośnika niskotonowego. rozwiązanie to wywoływało jednak przesunięcie fazy między tymi źródłami. Technologia Tannoya Dual Concentric niweluje ten błąd, umieszczając oba źródła dźwięków w tym samym punkcie przestrzeni. https://www.infoaudio.pl/test/719,tanno ... -posluchac
Obrazek
Obecnie w sklepach muzycznych są ich niedrogie głośniki z nazwą Tannoy Gold poniżej 300 Euro za nadroższy model i 200 za najtańszy, a w testach branżowego czasopisma Estradia/Studio podano na ten temat: https://estradaistudio.pl/testy/sprzet- ... r-studyjny
Nikt nie ma wątpliwości, że do końca lat 90. minionego wieku głośniki i zestawy głośnikowe Tannoy charakteryzowały się najwyższą jakością, ciesząc się wysokim prestiżem w środowisku zawodowców. Monitory zbudowane w oparciu o przetworniki współosiowe Dual Concentric, a zwłaszcza ich wersja Gold z końca lat 70., do dziś są uważane za jedno ze szczytowych osiągnięć w zakresie profesjonalnych głośników.
Obrazek

Nie chodzi oczywiscie o jedną konkretną wersję, a o cały "program" z zaawansowanymi konstrukcjami, który trwał przez lata
Obrazek

Konstrukcje tubowe miały w tym istotną pozycję i w temacie tego typu rozwiązania można w polskojęzycznym słowniku hi-fi przeczytać: https://www.hifi.pl/slownik/glosnik-tubowy.php
Głośnik tubowy skonstruowany jest w ten sposób, że emitowany przez niego dźwięk promieniowany jest na zewnątrz przez rozszerzającą się w sposób regularny tubę. Kształt samej tuby, konstrukcja membrany, konstrukcja układu magnetycznego mogą być silnie zróżnicowane. W porównaniu z konwencjonalnymi głośnikami promieniującymi bezpośrednio do otoczenia, głośniki tubowe wyróżniają się wyższą sprawnością oraz węższą, dokładniej kontrolowaną charakterystyką kierunkową.
Obrazek

Jest to kosztowne rozwiązanie, które wymaga dużo miejsca w domu, co było do zaakceptowanie z mono. ale to się zmieniło ze stereofonią, gdzie potrzebne są 2 sztuki, a na dodatek pojawiła się jeszcze na horyzoncie kwadrofonia z apetytem na aż 4 takie.

Obrazek

Rozwój ukierunkowano przez to na bardziej ekonomiczne konstrukcje bassreflex

Obrazek

Intensywnie szukano przy tym rozwiązań z Dual Concentric w mniejszych obudowąch

Obrazek

W złotej erze hi-fi z królujacą kasetą kompaktową pojawił sie model Litle Gold Monitor, który służy za wzór dla współczesnej oferty i wspomniano o nim w branżowym czasopiśmie Estrada/Studio https://estradaistudio.pl/testy/sprzet- ... r-studyjny

Obrazek

Pojawiają się różne formy zobrazowania zalet przetwornika współosiowego

Obrazek

Tannoy ma uniwersalne wyjaśnienie z ilustracją powyżej, która pokazuje ograniczenia tradycyjnych rozwiązań - nawet z korektą charakterystyki fazowej. Uwzględnione jest generowanie dźwięku z poszczególnych przetworników elektro-akustycznych w płaszczyźnie pionowej i poziomej oraz dla różnych częstotliwości.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 434
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Alternatywa korekty charakterystyki fazowej

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Zaawansowane rozwiązanie mechaniczne z wieloma przetwornikami https://audiophilestyle.com/ca/reviews/ ... iew-r1141/
Obrazek
Alexx V™ to kolumny wyjątkowo elastyczne w kwestii ustawienia i dopasowania do pomieszczenia odsłuchowego dzięki odwracalnemu portowi bas refleksu XLF i niezależnie regulowanym modułom. Łatwość instalacji w szeregu różnych pomieszczeń pozwala miłośnikom muzyki poznać pełnię możliwości tego systemu. Każdy z głośników jest teraz ustawiony bardziej precyzyjnie względem słuchacza, co zapewnia wybitną reprodukcję detali a zgodność czasowa jest lepsza w każdej pozycji odsłuchowej. https://www.audiofast.pl/pl/wilson-audio/alexx-v
Phase response to nie jest prosty temat

Wikipedia w j.pol. ma dość obszernr hasło Charakterystyka fazowa https://pl.wikipedia.org/wiki/Charakterystyka_fazowa

Odpowiednik w j. ang. nie ma już równie szerokiego opisu https://en.wikipedia.org/wiki/Phase_response

ObrazekObrazek

Czasopismo Elekronika Praktyczna w listopadzie 2008 roku zamieściło tekst pt Parametry technika i kuglarstwo, gdzie Piotr Górecki na stronach 77-95 szeroko porusza nierzetelne tezy o sprzęcie audio i w "fazowej" kwestii można tam przeczytać:
I dotyczy dwóch zagadnień: kilku głośników w jednej kolumnie, a także systemów stereo i wielokolumnowych. Należy jednak bardzo mocno
podkreślić, że omawiane szkodliwe zjawisko to nie są „czyste” zniekształcenia fazowe, tylko występująca w systemach wielogłośnikowych nierównomierność charakterystyki amplitudowej związana z interferencją. Tymczasem omówione zjawisko jest często mylone z prawdziwymi zniekształceniami fazowymi i stąd liczne nieścisłe i mylące stwierdzenia, na przykład, że zniekształcenia fazowe są poważnym problemem przy budowie kolumn
Czyli problemem jest nierównomierność charakterystyki amplitudowej związanej z interferencją

W temacie interferencji Marek Ples rozpoczyna informację: https://weirdscience.eu/Interferencja%2 ... znych.html
Czym jest inter­fe­ren­cja? Każdy z nas sły­szał to słowo i często koja­rzy się ono w jakiś nie­o­kre­ślony spo­sób z falami lub drga­niami. Fizyk jed­nak jed­no­znacz­nie stwier­dzi, że to zja­wi­sko nakła­da­nia się fal pro­wa­dzące do zwięk­sza­nia lub zmniej­sza­nia ampli­tudy fali wypad­ko­wej. Inter­fe­ren­cja zacho­dzi dla wszyst­kich rodza­jów fal(elek­tro­ma­gne­tycz­nych, mecha­nicz­nych, de Bro­glie itd.), we wszyst­kich ośrod­kach, w których mogą roz­cho­dzić się dane fale.
ObrazekObrazek

Praktycznie na temat tych zagadnień zwrócono uwagę w czasopiśmie Estrada/Studio, gdzie Piotr Sadłoń 2019-03-12 opublikował ciekawy artykuł pt Projektowanie filtrów FIR - korekcja charakterystyki fazowej i amplitudowej za pomocą FIR-ów, który jednoznacznie rozpoczyna: https://livesound.pl/tutoriale/5381-pr ... oca-fir-ow
Nie chodzi tu bynajmniej o projektowanie hardware’owych filtrów, z wykorzystaniem „kości” układów scalonych (procesorów) i mnóstwa innych elementów elektronicznych. To zadanie dla tych, którzy o elektronice nie tylko mają pojęcie „jakie takie”, ale solidnie „siedzą w temacie”. My, zwykli śmiertelnicy, możemy skorzystać z gotowych już urządzeń, które oferują możliwość zaimplementowania zaprojektowanych przez nas filtrów FIR.
"Solidnie siedząca w temacie" mgr inż Jadwiga Balicka opracowała i szeroko udostępnia stosowny do tego tekst pt Charakterystyka amplitudowa i fazowa filtru aktywnego, gdzie wyjaśnia m.in.: https://docplayer.pl/10333093-Charakter ... wnego.html
Charakterystyka fazowa φ(f) jest to przesunięcie fazowe (podawane w stopniach lub radianach) sygnału wyjściowego względem sygnału wejściowego w funkcji częstotliwości f. Jeżeli sygnał wyjściowy jest opóźniony względem wejściowego, to przesunięcie fazowe φ(f) ma wartość ujemną.
Producenci głośników z praktycznym doświadczeniem inwestują we własne rozwiązania techniczne i są to poważne kwoty.

ObrazekObrazek

Tannoy zainwestował już w latach 40 ubiegłego wieku w rozwiązanie Dual Concentric, które cały czas rozwija i odnosi z tym sukcesy. Inwestują teraz w aktywne rozwiązania, ale w temacie "charkterystyki fazowej" stosują sprawdzoną od lat koncepcję i mają do tego wyjaśnienie:
Discrete driver speaker systems using non-coaxial sources have an inherent design flaw in that each drive unit is an acoustic source of its own. While the components are physically aligned on one axis, they are displaced in source and can only be coherent at one specific listening point. When delays are applied to compensate for driver alignment, signals can only be aligned along a narow listening plane on one axis. Even systems with ratatable horns suffer from a significant 'suck-out' in the crossover region, and no amount of DSP processing can correct this phenomenon. The constant directivity characteristic of the Dual Concentric overcomes such time alignment problems
Obrazek

Współosiowe rozwiązania Uni-Q od brytyjskiego KEF są również wspomagane najnowszymi technologiami. Stosowane są zaawansowane rozwiązania cyfrowe, ale nie zapomina się o tych tradycyjnych.
Single Apparent Source is a unique technology that is only possible with the iconic Uni-Q driver array, the building block of KEF's signature sound. To achieve the acoustic ideal of a point source, four low-frequency drivers in symmetrically opposing pairs are tightly packed around a two-way Uni-Q driver where the mid-frequency and high-frequency share the same acoustic centre.
Ograniczenie nierównomierność charakterystyki amplitudowej związanej z interferencją pozwala wiernej odtwarzać muzykę
ODPOWIEDZ